Vandra som i Sagan om ringen

Dela sida till en vän
Utsikt över en liten del av Änggårdsbergen.

Om du sett filmerna om Sagan om ringen så vet du vad vi menar. Den här vandringen går genom många olika naturvarianter, och är helt fantastiskt vacker. Alltså precis som hobbitarnas vandringar på Nya Zeeland där filmerna spelades in…

Vandringen börjar i stora mäktiga lövsalar av bokskog med gamla enorma träd, går förbi små dammar med näckrosor och grön barrskog, fortsätter uppför och blir till ljunghed och kala klippor med utsikt, går vidare genom mossig granskog och slutar i något som liknar regnskog… Märkligt nog möter du inte många andra människor på vandringen, för trots att Änggårdsbergen ligger så centralt är det rätt så få människor som tar sig hit, speciellt till de mindre stigarna.

_33B2576
Vandringen startar i en magiskt vacker Bokskog.
_33B2613
På heden betar för tillfället ett gäng får.
Häftigt placerade träd.

Restid hit:

15 minuter.

Hitta hit:

Ta spårvagnen till hållplats Botaniska, gå över bron som går billeden, gå höger på Carl Skottbergs gata och sväng vänster efter cirka 200 meter, in på Hejderidaregatan. Vid Hejderidaregatans slut går du upp i skogen, och direkt efter informationsskylten svänger du höger in på den lilla stigen.

Sedan går vandringen så här (lite krångligt, så häng med nu):
Fortsätt på stigen upp genom bokskogen. Finns många stigar intill, men de slutar alla i en och samma högre upp, och blir där till en smal grusväg, fortsätt på den. Efter ett tag kommer en korsning, fortsätt rakt fram (skyltat Botaniska). Längre fram kommer en ny korsning, ta höger mot Eklanda. Därefter kommer du fram till ett berg, och stigen delar sig. Ta vänster och gå uppför berget. Uppe på toppen tar du höger och går genom grinden. Hälsa på fåren! Stigen fortsätter sedan ner i skogen, gå över den lilla trätrappan i fårstängslet och ta sedan höger och fortsätt därefter rakt fram. När stigen delar sig längre fram tar du vänster och kommer sedan ut på en bred grusväg, ta vänster på den. Fortsätt till dammen, sväng höger vid dammen, sedan vänster efter dammen. Fortsätt på stigen. När du kommit en bra bit, nerför backarna, tar du första stigen till vänster och sedan direkt höger igen, tills du kommer till en grind som leder in till Botaniska. Gå in där, ta höger direkt och sedan höger igen, mot viltstråket. Håll höger tills du kommer till en infoskylt, ta höger igen och du kliver ut på en parkering vid Sahlgrenska. Gå över den, följ skyltar ”bruna stråket” och ut på stora vägen, så kommer du till busshållplatsen Sahlgrenska södra, och kan lätt ta dig hem igen!

Plus:

Flera magiskt vackra platser
Väldigt varierat
Lättgånget och centralt

Minus:
Svårt att hitta bland alla stigar.
Nästan inga skyltar eller kartor.

Tips:

Det finns en karta över Änggårdsbergens alla stigar, den kostar 30 kronor och säljs på Botaniska eller på Akademibokhandeln vid Nordstan. Kan vara värt att investera i om du vill utforska Änggårdsbergen mer!